Friday 24 April 2009

PROGRAM HUJUNG MINGGU

  1. PROGRAM SUSULAN ABJZ MRSM BESUT
Pagi ini Dr Zaharah telah dijemput sekali lagi untuk memberikan slot kepada 60 orang pelajar MRSM Besut dalam Program Pembangunan Pelajar yang di adakan di Taman Azimos, Pantai Air Tawar, Besut , Terengganu. Dr Zaharah telah memberi sesi membina jati diri selama 2 jam bermula dari 8.30 pagi hingga 10.30 pagi.


Antara perkara yang disentuh adalah mengenai insan cemerlang . Insan yang cemerlang mempunyai hubungan yang baik bukan sahaja dengan Allah, tetapi juga sesama manusia. Dr Zaharah kemudiannya menghuraikan lagi mengenai cara untuk mempunyai hubungan yang baik dengan Allah adalah dengan mengenal sifat-sifat Allah dan apa yang patut seseorang itu lakukan dan hindarkan sebagai hamba kepada Allah.

Antara lain, Dr Zaharah juga mengaitkan sifat-sifat kekuasaan Allah seperti Allah Maha Mengetahui dengan beberapa contoh pembuktian sains tentang dalil di dalam al-Qur'an. Contohnya, kejadian unta, kecerdikan anai-anai dan lebah dalam membina rumah mereka dan keajaiban yang pada badan manusia itu sendiri.


Semoga para pelajar dapat melihat dengan mata hati mereka mengenai kehebatan Allah....




2. SEMINAR LAMBAIAN MENARA GADING

Pada pagi yang sama ini juga, di Dar Nur az-Zahra' telah diadakan seminar di atas. Program ini telah dihadiri oleh hampir 40 orang pelajar lepasan SPM yang sedang menunggu untuk panggilan ke menara gading. Program ini dianjurkan oleh JK IPT Wanita JIM Kelantan yang telah di ketuai oleh Dr Habsah Hassan.

Dua ceramah dan satu forum yang kesemuanya berkisar kepada persedian dan cabaran di menara gading telah diadakan. Dr Dasmawati adalah moderator kepada forum yang bertajuk Sembang-sembang IPT itu. Panel forum pula terdiri daripada 4 orang pelajar yang sedang menuntut di beberapa IPT seluruh Malaysia.

Dr Hafidzah Mustakim, yang merupakan JK RSK dan juga Ketua Wanita JIM Kelantan telah diberi penghargaan untuk menyampaikan ucapan penutup dan seterusnya menyampaikan momento kepada wakil pelajar lelaki dan perempuan.

Terimakasih kepada Dr Hafidzah diatas ucapan dan kata-kata nasihat sebagai bekalan kepada yang akan ke menara gading.

Tahniah dari kami untuk para pelajar sekalian!

No comments: