Wednesday 22 April 2009

PERKONGSIAN PENGALAMAN : RESILLIANT FAMILY DISCOURSE


Alhamdulillah, pada 20 - 21 April 2009, ana berpeluang untuk mengikuti program di atas sebagai pembentang plenari. Ana dijemput atas kapasiti Pengerusi RS Kelantan untuk membentangkan kertas bertajuk: " Achievement And Challenges In Managing a Female Adolescence Guidance Centre; Experience shared from Raudhatus Sakinah Kelantan."

Program tersebut telah dianjurkan bersama oleh LPPKN dan DOHA International Institute for Family Studies and Development, (IIFSD) Qatar. Program ini telah dihadiri oleh 50 orang peserta dengan 12 kertas kerja dibentangkan oleh poembentang dari 8 buah negara termasuk Filipina, India, Nepal, New Zealand, Australia , Korea dan Malaysia.

Ana merupakan pembentang terakhir pada hari kedua. Walaubagaimana pun, dari maklumbalas yang diberikan oleh pembentang lain dan juga peserta, mereka amat menghargai kerja dan usaha yang dilakukan oleh Wanita JIM dalam menyantuni remaja yang memerlukan bimbingan. Mereka bersetuju dengan pendekatan yang Wanita JIM gunakan iaitu memberikan bimbingan dan bukannya hukuman. Mereka dapat melihat pendekatan holistik yang kita gunakan dalam proses rehabilitasi pelatih memang bersesuaian. Mereka juga bersetuju dengan penekanan yang kita berikan dari aspek pendekatan keagamaan dan ramai dari kalangan peserta juga bersetuju pegangan agama banyak memainkan peranan dalam mencegah masalah sosial yang semakin hari semakin membimbangkan.

Selepas tamat sesi, ana didatangi oleh peserta-peserta yang menunjukkan minat untuk menyumbang, bekerjasama, merujuk dan mengadakan lawatan ke RSK. Tidak kurang juga yang mengucapkan tahniah dan syabas kepada Wanita JIM diatas usaha yang murni ini. Mereka yakin Wanita JIM boleh pergi lebih jauh lagi dalam usaha kita menangani masalah sosial remaja di Malaysia. Banyak juga networking dari badan-badan dalam negara yang mana kita berpotensi untuk bekerjasama.

Sebelum program tamat, Dr Richard Wilkins yang merupakan Pengarah Urusan Doha IFFSD mengucapkan tahniah diatas usaha murni tersebut dan 'mendoakan' semoga usaha ini terus berkembang. ( Kak Har, Joy sampaikan salam Kak Har pada dia dan memang dia ingat lagi pada Kak Har!)

Antara kata-kata Dr Richard Wilkins dalam ucapan alu-aluan beliau adalah, " A resilliant family provides a stable foundation of a society that will protect the individual right". Dan, " God ask us to share if we have the ability to share".

Kesimpulannya, berdasarkan pembentangan dari semua negara, apa yang telah diusahakan oleh kita ini sebenarnya setanding dengan apa yang dibuat oleh orang lain di negara luar, bahkan tidak keterlaluan sekiranya mengikut pengamatan saya, bahawa apa yang kita usahakan ini adalah lebih baik kerana bersifat holistik. Walillahilhamd.

Tidak ketinggalan juga, jutaan terima kasih kepada Kak Har ( Dr Harlina) dan Kak Pid (Dr Hafidzah) atas tunjuk ajar mereka dan idea yang diberikan untuk pembentangan kertas tersebut.

Sekian, Wassalam.

Joy ( Dr Zaharah Sulaiman)

No comments: