Saturday 18 April 2009

PROGRAM DI MASJID NEGERI

Alhamdulillah, pada petang tadi, Dr Zaharah telah memenuhi slot Ceramah Bulanan Wanita di Masjid Negeri Kubang Kerian. Sesi berlansung selama satu jam bermula dari pukul 3.15 hingga 4.15 petang. Seramai 30 orang kaum ibu dan anak-anak remaja perempuan mereka telah menghadiri sesi ini.

Tajuk ceramah yang disampaikan ialah, "Menangani Masalah Sosial Remaja Perempuan". Dr Zaharah membawakan senario gejala sosial dalam masyarakat kita sekarang yang boleh diumpamakan seperti wabak yang sedang melanda dan berleluasa. Beliau cuba membawa kesedaran kepada kaum ibu yang seharusnya menjadi sahabat paling rapat kepada anak-anak remaja perempuan masing-masing. Beliau mengenengahkan faktor-faktor yang menyumbang kepada masalah sosial ini dan membincangkan peranan yang sepatutnya dimainkan oleh ibubapa , khususnya kaum ibu sendiri. Setiap ibubapa sepatutnya berusaha untuk membendung dan melindungi anak-anak remaja kita dari terus hanyut dalam dunia yang penuh mencabar ini.

Pada kesempatan ini juga, Dr Zaharah telah memperkenalkan RSK dan menerangkan peranan yang telah dan sedang dijalankan oleh RSK dalam menangani masalah gejala sosial ini. Sehubungan dengan itu, beliau juga telah menyeru masyarakat untuk turut sama berganding bahu menyumbang dalam usaha ini.

Orang ramai boleh menyumbang dalam bentuk-bentuk berikut;
  • Kewangan - sumbangan boleh disalurkan terus ke akaun RSK atas nama PJIM-WANITA JIM KELANTAN(RS). Akaun Bank Islam bernombor: 03018010090106
  • Peralatan - perkakasan rumah dsb.
  • Keperluan Harian - bahan makanan dsb.
  • Tenaga Pembimbing Sukarela ( sukarelawan)

Pihak Majlis Agama Islam Kelantan ( MAIK ) pula telah menolong pihak RSK dengan memberi peluang kepada sesiapa yang telah membuat potongan zakat kepada MAIK untuk menyalurkan 25% dari potongan itu kepada dana RSK.

Untuk keterangan lanjut, boleh menghubungi kami di alamat email di atas atau tinggalkan pesanan di kotak komen.

No comments: