Wednesday 15 April 2009

PENGENALAN

Remaja hari ini terdedah kepada pelbagai gejala sosial yang menyebabkan mereka mudah terjerumus ke dalam aktiviti kurang sihat samada secara lansung atau sebaliknya. Kebanyakan mereka menjadi mangsa penderaan, penganiayaan, pengabaian, tekanan psikologi, perkosaan, sumbang mahram dan sebagainya.

Sehubungan itu, Raudhatus Sakinah ( RS ) diwujudkan sebagai sebuah institusi yang memberi perlindungan dan bimbingan kepada remaja yang menjadi mangsa gejala sosial ini. RS berusaha membantu remaja-remaja yang terlibat meningkatkan keyakinan dan keupayaan diri agar menjadi individu yang berguna kepada masyarakat dan agama.

RS telah beroperasi sejak Ogos 1998 dibawah pengendalian Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia ( WJIM ). RS merupakan prokek berterusan untuk membantu masyarakat menangani gejala sosial khususnya di kalangan remaja puteri. RS telah didaftarkan secara rasmi di bawah Akta Pusat Penjagaan 1993 dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat ( JKM ).

RS Kelantan ( RSK ) adalah cawangan yang ditubuhkan untuk menampung keperluan menangani kes mangsa gejala sosial yang semakin meningkat.

No comments: