Saturday 2 May 2009

TRAINING OF TRAINERS (ABJZ) DI DUNGUN


Alhamdulillah, pada 1 Mei 2009 telah diadakan program sehari ''Training of Trainers" (TOT) ABJZ (Anda Bijak Jauhi Zina) untuk Zon Timur (Kelantan dan Terengganu) di Politeknik Sultan Mizan, Dungun. Program tersebut telah dihadiri oleh lebih 100 orang peserta, majoriti dari kalangan remaja. Program ini dianjurkan oleh Wanita JIM Terengganu dan dijayakan oleh Lembaga Pengurusan Pusat Raudhatus Sakinah (LPIRS), antaranya Ummi Rose, Kak Yus, Kak Roha, Cikgu Siti Aini dan saya sendiri.


Team dari Kelantan telah diwakili oleh seramai 24 orang. Mereka terdiri daripada team Cikgu Zul dan anak buahnya dari Institut Perguruan Sultan Mizan, Besut. Team Ustaz Azizee dan pelajarnya dari Kolej Jaiputra, Kota Bharu dan Cikgu Awie serta Dr Habsah wakil dari Wanita JIM Kelantan.



Objektif program ini diadakan adalah untuk memberi latihan kepada sesiapa sahaja yang berminat dan prihatin untuk menjayakannya di lokaliti masing masing, justeru lebih ramai lagi remaja dapat disantuni. Setiap peserta diberi bahan yang lengkap daripada penyediaan kertas kerja, surat menyurat, tip tip penganjuran, contoh aturcara program sama ada separuh atau sehari dan yang paling penting pengisian untuk setiap sesi.

Ummi Rose membentangkan; Berapa Harga Dirimu, Cikgu Siti Aini; Tip tip penganjuran, Kak Yus; Pengendalian forum, dan saya sendir; Kesan Kesihatan Reproduksi. Tidak ketinggalan Kak Roha yang merupakan Event manager. TOT ini diakhiri dengan bengkel dan persembahan kumpulan. Alhamdulillah, persembahan peserta hebat belaka dan insyaAllah kami yakin mereka dapat melaksanakannya nanti.

Tahniah kepada Wanita JIM Terengganu yang telah berjaya menganjurkan program ini. Terima kasih kepada Kak fariza kerana menumpangkan kami di tadikanya, transit sementara program bermula, sebab kami sampai awal pagi. Alhamdulillah, dapat juga melelapkan mata seketika, hilang sikit rasa penat! Terima kasih kepada LPIRS atas usaha murni anda sekelian. Tahniah juga kepada team dari Kelantan yang banyak menyumbang idea dan menjadi pembentang dalam sesi bengkel. InsyaAllah semoga usaha ABJZ akan lebih bersemarak di Kelantan selepas ini.

3 comments:

jauharee said...

syabas dan tahniah atas penganjuran program begini, moga semua terus maju dlm dakwah

Unknown said...

Assalamualaikum. Tahniah atas kejayaan program ini.

p/s: sudah lama saya tak dengar khabar siti aini. dulu kami sama2 di usm penang

Pengurus RSK said...

Terima Kasih sudi datang dan membaca blog kami yang tak seberapa ini...

and to Kakchik, thanks for following this blog...hopefully,we will be able to update it regularly.