Sunday 17 May 2009

PERJUMPAAN KELUARGA RSK



Pada petang Sabtu, 16 Mei 2009, bermula dari pukul 2:30 petang hingga 5: 30 petang telah diadakan satu perjumpaan besama ibubapa, keluarga dan penjaga kepada pelatih di Raudhatus Sakinah Kelantan. Dr Zaharah dan Ustaz Azizee telah mengendalikan sesi bersama 8 keluarga pelatih yang hadir, seramai hampir 20 orang yang datang dari jauh dan dekat. Perjumpaan tersebut diadakan secara individu (temubual secara berasingan untuk setiap keluarga) dan juga secara berkumpulan (ceramah).

Tujuan utama kami mengadakan perjumpaan secara berkala ini adalah untuk mendapatkan maklumbalas dua hala dari pihak keluarga dan maklum balas kami kepada keluarga pelatih. Kami merasakan penglibatan keluarga adalah amat penting dalam memastikan proses pemulihan dan bimbingan pelatih berjalan seperti yang diharapkan. Jika pelatih tersebut sudah hampir tamat tempoh pemulihan, kami juga membincangkan mengenai halatuju mereka selepas mereka keluar nanti.


Ustaz Azizee sedang menyampaikan ceramah mengenai hak hak anak dalam Islam

Antara lain semasa sesi ceramah selama 1 jam (yang telah diberikan oleh Dr Zaharah dan Ustaz Azizee), perkara yang ditekankan adalah pendidikan anak anak menurut perkspektif Islam. Ibubapa dan juga keluarga diberi peringatan mengenai tanggungjawab mereka terhadap anak anak dan hak anak anak dalam Islam.

Prof. Abdel Rahim Omran; (Family Planning in the Legacy of Islam ) - ada menyatakan mengenai 10 hak anak anak dalam Islam adalah:

1. Hak untuk hidup.
2. Hak untuk mendapatkan ketulenan baka.
3. Hak diberi nama yang baik.
4. Hak disediakan keperluan asas termasuk penyusuan ibu.
5. Hak diasingkan tempat tidur. ( bagi anak-anak mencapai usia mumaiyiz )
6. Hak mendapatkan pendidikan agama yang sempurna
7. Hak diberikan pelajaran dan asas kemahiran hidup.
8. Hak dijamin keselamatan sepanjang masa
9. Hak diberi layanan saksama anak lelaki & perempuan ).
10. Hak mendapat biaya dari sumber yang halal.


Dr Zaharah sedang menyampaikan ceramah mengenai fasa fasa kehidupan remaja

Walaupun keletihan dihujung perjumpaan, alhamdulillah kami berpuas hati dengan sesi yang telah dijalankan. Setiap kali kami berinteraksi dengan keluarga pelatih, ia memberi satu keinsafan pada diri kami agar menjadikan apa yang kami lihat sebagai iktibar. Semoga Allah merahmati kami dan semua yang hadir pada perjumpaan kali ini.

No comments: